Myyntipalvelun ehdot

Varaamalla Kidian myyntipalvelun hyväksyt nämä ehdot. Tutustu ehtoihin huolella ennen myyntipalvelun varaamista. Lue, millaisia tuotteita voit Kidialla myydä. Huomaathan, että laitamme esille ainoastaan myyntiin kelpaavia, näiden ehtojen mukaisia tuotteita.

Kidian myyntipalvelun sopimuksen sisältö

Kidia tarjoaa myyntipalvelua käytetyille lastenvaatteille ja muille tarvikkeille. Myyntiin tuodut tuotteet myydään komissiokauppana, jolloin kaikki tuotteet ovat myyntipalvelun varanneen asiakkaan omistuksessa, mutta ostaja tekee kaupan Kidian kanssa.

Sopimus myyntipalvelusta syntyy sillä hetkellä, kun ostaja maksaa palvelun Kidian verkkokaupan kassalla. Tekemällä varauksen asiakas sitoutuu toimittamaan myyntikelpoiset myytävät tuotteet Kidialle sovitussa ajassa. Kidia sitoutuu tuottamaan palvelun näissä ehdoissa kuvatulla tavalla. Sopimus sitoo kumpaakin osapuolta.

Kidia vastaa tuotteiden hinnoittelusta, esillepanosta ja myynnistä Hertsin kauppakeskuksessa sijaitsevassa myymälässä. Vaivaton täyspalvelu sisältää vähintään 10 myyntipäivää, hinnoittelupalvelun, hintalappujen kiinnityksen, tuotteiden henkaroinnin ja esillepanon kokojen mukaan sekä maksuttomat hälyttimet arvokkaammille tuotteille. Yhden tuotteen myyntipalvelu sisältää 30 myyntipäivää.

Kidian henkilökunta huolehtii jokaisen myyjän tuotteet oikeille paikoilleen myymälässä. Vaatteet järjestetään koon mukaan ja muut tavarat laitetaan esille omille alueilleen. Kidian henkilökunta markkinoi aktiivisesti tuotteita sosiaalisen median välityksellä, ja tuotteita saatetaan myydä myös Instagramin tai Facebookin välityksellä.

Verotus

Sovellamme käytettyjen tavaroiden myynnissä arvonlisäverolaissa (AVL 79 a §) tarkoitettua marginaaliverotusmenettelyä. Tästä johtuen myytävien tavaroiden arvonlisävero on 0%. Kidia maksaa myyntipalvelun hinnasta 24% arvonlisäveron.

Myyntipalvelun hinta

Kidian myyntipalvelun hinta koostuu kahdesta osasta: kiinteästä hinnasta ja myyntituotosta maksettavasta myyntiprovisiosta.

Kiinteä hinta maksetaan varauksen yhteydessä ja sen määrä on riippuvainen myyntiin tuotavien tuotteiden määrästä.

max 40 tuotetta – 29,90€
max 80 tuotetta – 49,90€
max 120 tuotetta – 69,90€
yhden tuotteen myyntipalvelu – 4,90€

Myyntiprovisio maksetaan tilityksen yhteydessä myyntijakson päättyessä. Vaivattomassa täyspalvelussa myyntiprovisio on 50% ja yhden tuotteen myyntipalvelussa provisio on 25%.

Myyntipalvelun varaaminen

Myyntipalvelu varataan Kidian verkkokaupassa. Varauksen yhteydessä valitaan ajankohta ja tuotteiden määrä. Palvelu lisätään ostoskoriin ja maksetaan kassalla. Myyntipalvelua ei voi varata puhelimitse tai sähköpostilla, sillä myyjän tulee lukea myyjän ehdot sekä sitoutua noudattamaan niitä ennen varaamista.

Muutokset varaukseen

Tehtyyn varaukseen on mahdollista tehdä muutoksia. Varauksen voi tarvittaessa perua tai siirtää. Myös tuotteiden määrää on mahdollista muuttaa varauksen jälkeen, jos myytävää onkin enemmän tai vähemmän. Jos myyntipalvelu on jo käynnistynyt, emme voi enää tehdä muutoksia varaukseen tai tuotteiden määrään.

Ota meihin yhteyttä (info@kidia.fi), jos haluat muuttaa varauksesi tietoja.

Myyntipalvelun siirtäminen Kidian toimesta

Myyntipalvelu toteutetaan ensisijaisesti asiakkaan varaamaana ajankohtana. Kidia pidättää oikeuden siirtää myyntipalvelun aloitusta tarvittaessa korkeintaan kahdella viikolla, jos se myymälän resurssitilanteen kannalta on välttämätöntä. Mahdollisesta siirrosta ilmoitetaan asiakkaalle aina ensi tilassa.

Myyminen yhdessä toisen henkilön kanssa

Myyntijakso on mahdollista jakaa yhdessä toisen henkilön kanssa, mutta tuotteiden hinnoittelu voidaan kohdentaa vain yhden henkilön Kirpparikalle-tilille ja tilitys voidaan maksaa vain yhdelle tilille. Myynnit täytyy siis itse eritellä myyntiraporttien perusteella.

Myytävien tuotteiden määrä

Myyntipalveluun kuuluu korkeintaan niin monen tuotteen käsittely ja tuotteelle tulostettu hintalappu, kuin mille jakso on varattu. Yksi hintalappu on tarkoitettu yhdelle tuotteelle tai tuotekokonaisuudelle.

40 tuotteen palvelussa voi tuoda myyntiin 1-40 tuotetta
80 tuotteen palvelussa 41-80 tuotetta
120 tuotteen palvelussa 81-120 tuotetta

Jos myyntiin toimitetaan enemmän kuin varattu määrä tuotteita, Kidia valitsee myyntiin päätyvät tuotteet niiden joukosta. Kidia pidättää oikeuden periä lisämaksua 0,50€ / per tuote ylimääräisistä tuotteista. Myös myyntiin päätymättömät tuotteet (myyntiehtojen vastaiset tuotteet) lasketaan tuotteiden kokonaismäärään mukaan.

Setit ja tuotepaketit

Yhdellä hintalapulla voi myydä selkeitä settejä, kuten asuja, joihin kuuluu ylä- ja alaosa. Tuotekokonaisuuksia voi muodostaa esimerkiksi pienistä samanlaisista leluista (esim. legot, petsit, pikkuautot), joita ei ole järkevää myydä yksittäin. Myös samanlaisia sukkia, alushousuja ja kestovaippoja on mahdollista myydä kohtuullisen kokoisina paketteina.

Myyntiin ei laiteta yhteen niputettuja vaatepaketteja, jotka eivät ole selkeitä vaatekokonaisuuksia. Vaatteet myydään siis lähtökohtaisesti aina omalla henkarillaan yksittäisinä vaatteina tai asuina.

Kidia pidättää oikeuden viime kädessä päättää, mitkä tuotteet myydään settinä tai yksittäisinä tuotteina.

Myyntiin sopivat tuotteet

Pidätämme oikeuden valita kaikki myyntiin laitettavat tuotteet.

Myyntiin voi tuoda

✓ Lastenvaatteita kaikissa kokoluokissa vauvasta teini-ikään asti (koot 44-170)
✓ Sesongin ulkovaatteita ja asusteita
✓ Lasten kenkiä
✓ Siistejä sukkia, tossuja ja sukkahousuja
✓ Leluja ja pelejä
✓ Lastenkirjoja ja vanhemmuuteen liittyviä kirjoja
✓ Raskaus- ja imetysvaatteita
✓ Rintapumppuja ja muita vastaavia tarvikkeita
✓ Lastentarvikkeita
✓ Kantoliinoja ja kantoreppuja
✓ Kestovaippoja
✓ Muita lapsiperhe-elämään liittyviä tarvikkeita

Pesu ja silitys

Kaikki tuotteet tulee pestä ja puhdistaa ennen myyntiä. Vaatteet tulee pestä hajusteettomalla pesuaineella ja niiden tulee antaa kuivua kunnolla ennen myyntikassiin pakkaamista. Myös lelut, kengät ja muut tarvikkeet tulee puhdistaa huolella.

Kaikki ryppyiset vaatteet tulee silittää ennen myyntiä. Silittäminen vaikuttaa merkittävästi jälleenmyyntiarvoon ja menekkiin.

Myyntiin kelpaamattomat tuotteet

Hinnoitteluvaiheessa karsitaan pois kaikki sellaiset tuotteet, joille ei ole menekkiä Kidialla. Kidian henkilöstöllä on vuosien kokemus kirpparimyynnistä, joten karsinta perustuu asiantuntemukseen ja on kaikkien myyjien yhteinen etu. Kun myynnissä on vain hyväkuntoisia ehjiä vaatteita, ostaminen myymälässä on asiakkaille miellyttävämpää ja myyntiin laitetut tavarat menevät paremmin kaupaksi.

Kiinteä maksu on vaatteen käsittelyyn liittyvä maksu, joka maksetaan myös niistä tuotteista, joita ei ole laitettu myyntiin. Maksettua kiinteää maksua ei palauteta niiden tuotteiden osalta, joita ei ole laitettu myyntiin. Myynnistä karsittujen tuotteiden tilalle ei voi tuoda lisää tuotteita myyntiin.

Myyntiin kelpaamattomat tuotteet kannattaa siis karsia huolella jo kotona, sillä on turhaa maksaa sellaisten tavaroiden käsittelystä, joita ei laiteta myyntiin. Lue lisää siitä, millaisille tuotteille Kidialla on kysyntää >>

Jos myytävien tavaroidesi joukossa on tuotteita, joita ei voi laittaa myyntiin, ne pakataan talteen. Tuotteet saa itselleen takaisin tai ne voi toimittaa Kidian kautta maksutta soveltuvaan jatkokierrätykseen.

Myyntiin ei laiteta

x Likaisia tai tahraisia tuotteita (katso täältä lisätietoa)
x Erittäin ryppyisiä vaatteita
x Vaatteita, joissa on runsaasti nyppyä/pesunukkaa
x Rankasti käytettyjä tuotteita, joissa on paljon kulumaa
x Haalistuneita, kellastuneita tai harmaantuneita vaatteita
x Polvista kuluneita housuja
x Napittamattomia vaatteita
x Kärjistä kuluneita kenkiä
x Ummehtuneelta tuoksuvia tuotteita
x Rikkinäisiä tuotteita
x Vaarallisia leluja
x Leluja, joista on patteri loppu
x Tuotteita, joista puuttuu osia
x Vaatteita, joissa on paljon eläinten karvaa
x Vanhoja vaatteita, jotka eivät vastaa nykymuotia
x Sesongin ulkopuolisia tuotteita (esim. toppavaatteet keväällä ja kesällä)
x Aikuisten vaatteita, jotka eivät ole raskaus- tai imetysvaatteita
x Yritysten mainoslahjatuotteita
x Turistituotteita
x Tuoteväärennöksiä ja piraattituotteita
x Uskonnollisia tuotteita
x Elintarvikkeita
x Vaarallisia tuotteita
x Avattua kosmetiikkaa
x Helposti rikkoutuvia tuotteita
x Turvaistuimia tai -kaukaloita
x Pyöräilykypäriä
x Tuotteita joissa on kiinni muun kirpputorin tai myyntipaikan hintalappuja

Huom. Lista on suuntaa antava. Mitä arvokkaampi tuote on kyseessä, sitä enemmän sen kanssa on joustovaraa.

Uudet käyttämättömät tuotteet

Myytävien tavaroiden joukossa voi olla uusia käyttämättä jääneitä tuotteita tai itse valmistettuja vaatteita (mielellään kokomerkinnöin varustettuna). Kidialla ei voi myydä isompia eriä uusia tuotteita, itse valmistettuja tuotteita tai esimerkiksi outlet-eriä.

Isokokoiset tuotteet

Vaivattoman täyspalvelun yhteydessä voi tuoda myyntiin 1-2 kohtuullisen kokoista isompaa tavaraa (esim. sitteri, leikkimatto, rintapumppu, isokokoinen lelu jne.). Kidialla ei voi myydä isoja tarvikkeita, kuten lastenvaunuja ja -rattaita, syöttötuoleja tai huonekaluja. Kidialla ei voi myydä turvaistuimia tai -kaukaloita. Arvokkaammille tavaroille suosittelemme varaamaan Yhden tavaran myyntipalvelun, jossa on pidempi 30 päivän myyntiaika.

Tavaroiden toimittaminen myymälään

Myytävät tavarat tulee pakata siististi kestävään omalla nimellä nimikoituun kassiin tai laatikkoon. Kassin/laatikon saa halutessa takaisin myyntijakson päätteeksi.

Tuotteet tulee toimittaa Kidian myymälään 5-7 päivää ennen varauksen alkua, ellei muusta ole erikseen sovittu. Oman varauksen ajankohdan näkee kirjautumalla Kirpparikalleen.

Tavaroiden toimittaminen postitse

Myytävät tavarat on mahdollista toimittaa Matkahuollon lähetyksenä omalla kustannuksella Kidialle.

Paketin noutopaikaksi tulee valita:
Liizi
Linnanrakentajantie 2, 00880 Helsinki

Muualle toimitettuja lähetyksiä ei pystytä noutamaan, joten kannattaa olla tarkkana, että valitsee oikean noutopaikan!

Vastaanottaja:
Kidia Oy
Linnanrakentajantie 2
00880 Helsinki
info@kidia.fi
puh. 0401971800

Laatikko tulee pakata ja teipata kiinni huolella, jottei se vaurioidu kuljetuksessa. Kidia ei vastaa tuotteiden katoamisesta tai vaurioitumisesta kuljetuksessa, vaan lähetys on lähettäjän vastuulla, kunnes Kidia on vastaanottanut sen. Lähetyksestä tulee ottaa itselle talteen seurantatunnus.

Rekisteröityminen KirppariKalleen

Kidialla on käytössä KirppariKallen kassaohjelmisto, jonka kautta tapahtuu tuotteiden hinnoittelu, myynti ja raportointi. Tilauksen jälkeen asiakkaalle luodaan Kidian toimesta asiakastili Kirpparikalleen, jos asiakas ei ole ennestään itse rekisteröitynyt Kirpparikalleen. Tunnukset toimitetaan asiakkaalle sähköpostitse ja tekstiviestillä. Asiakkaan tulee hyväksyä Kirpparikallen käyttöehdot ensimmäisellä käyttökerralla.

KirppariKallesta löytyy tieto omista varauksista, myynnin seuranta sekä omat tilitysraportit.

Omaan puhelimeen voi myös ladata KirppariKallen mobiilisovelluksen.

Katso ohje kirjautumisesta Kirpparikalleen >>

Hinnoittelu

Kidian henkilöstö päättää hinnat myytäville tuotteille. Hinnoittelu perustuu Kidian henkilöstön kokemukseen ja asiantuntemukseen. Hinnoittelussa otetaan huomioon sekä tuotteen kunto että kysyntä myyntihetkellä.

Kidialle on mahdollista esittää hinnoitteluun liittyviä hintatoiveita. Hintatoiveen voi esittää esimerkiksi tuotteeseen liimatulla maalarinteipillä tai myyntikassiin liitetyllä viestilapulla. Jos hintatoive on Kidian näkemyksen mukaan liian korkea, tuote voidaan olla laittamatta myyntiin.

Myyntijakson käynnistyminen

Varauksen yhteydessä valitaan myyntipalvelun ajankohta. Kaikki tavarat ovat myynnissä viimeistään jakson aloituspäivänä, mutta myynti saattaa alkaa jo aiemmin, sillä tavaroita hinnoitellaan ja lisätään myyntiin myymälässä joka päivä.

Hintojen alentaminen myyntijakson aikana

Kaikkien myytävien tuotteiden alkuperäisiä hintoja alennetaan myyntipalvelun viimeisten myyntipäivien aikana ja tuotteita siirretään erilliselle alerekille myymälässä. Tällä pyritään varmistamaan mahdollisimman monen tuotteen menekki myyntipalvelun aikana.

Myyntijakson päättyminen

Omalta varaukselta näkee myyntipalvelun tarkan päättymisajankohdan. Myymättä jääneet tavarat ovat noudettavissa tästä päivästä seuraavana päivänä myymälästä.

Kun myyntijakso päättyy, myymättä jääneet tavarat keräillään pois myynnistä ja lajitellaan valmiiksi noutoa varten. Myyntijakson viimeisenä päivänä asiakas saa ohjeviestin, jossa kerrotaan lisäohjeita myyntijakson päättymiseen ja tavaroiden noutamiseen liittyen. Asiakas on vastuussa viestien seuraamisesta. Myynnissä olevia tavaroita ei voida luovuttaa ennen kuin keräily on valmis. Myymättä jääneitä tavaroita ei siis kannata tulla noutamaan ennenaikaisesti.

Muistutusviestit

Kidia lähettää muistutus- ja ilmoitusviestejä myyntipalveluun liittyen ennen myyntipalvelun käynnistymistä ja myyntipalvelun päättyessä sähköpostitse ja/tai tekstiviestillä. Kidia ei vastaa tilanteista, joista muistutusviesti on päätynyt roskapostiin tai ei ole muusta teknisestä syystä tullut perille. Myyjä on itse vastuussa myyntipalvelun aikataulusta ja tavaroiden toimittamisesta ajoissa myymälään.

Jatkokierrätys

Myyntipalvelun hintaan sisältyy maksuton jatkokierrätys. Myymättä jääneet tuotteet voi jättää Kidialle toimitettavaksi eteenpäin hyväntekeväisyyteen ja soveltuvasti lajiteltuna jätekierrätykseen. Toimitamme lahjoituskelpoiset tuotteet ensisijaisesti Hope ry:lle. Sellaiset tekstiilit, joita ei voi lahjoittaa eteenpäin, toimitamme Sortti-asemalle poistotekstiilien keräykseen. Muut tuotteet lajittelemme asianmukaisesti oikeaan jätekeräykseen.

On mahdollista myös noutaa osa myymättä jääneistä tavaroista ja jättää noudon yhteydessä osa jatkokierrätykseen.

Jos haluat tuotteillesi maksuttoman jatkokierrätyksen, ilmoita siitä meille sähköpostilla: info@kidia.fi

Noutamattomat tavarat

Asiakas sitoutuu noutamaan myymättä jääneet tavarat Kidian myymälästä 7 vuorokauden sisällä siitä, kun on saanut ilmoituksen myyntipalvelun päättymisestä. Noutamattomat tavarat siirtyvät Kidian omistukseen ja Kidia toimittaa ne jatkokierrätykseen. Noutamattomia tavaroita ei ole mahdollista saada takaisin enää sen jälkeen, kun ne on toimitettu jatkokierrätykseen.

Myyntituottojen tilitys

Myyntituotot tilitetään KirppariKalleen kirjatulle pankkitilille 7 päivän kuluessa myymättä jääneiden tavaroiden noutamisesta tai siitä, kun ne on toimitettu jatkokierrätykseen.

Oma tilinumero tulee lisätä KirppariKallessa omiin tietoihin tilitystä varten. Huom. Tilinumeroa ei voi lisätä KirppariKallen mobiilisovelluksessa.

Kadonneet tuotteet

Kidialla pidetään kaikista myytävistä tuotteista hyvin tarkkaan huolta, ja myymälässä pyritään ehkäisemään kaikki varkaudet. Myymälässä on käytössä tuotesuojaportit, ja myyntipalvelun hintaan kuuluu kovahälyttimet arvokkaisiin tuotteisiin. Henkilökunta valvoo myymälää aktiivisesti. Ilmoitamme kaikki varkaudet poliisille.

Pyrimme jäljittämään mahdollisuuksien mukaan kaikki kadonneet tuotteet. Kidia ei kuitenkaan vastaa tuotteiden katoamisesta tai varastamisesta, eikä korvaa kadonneiden tuotteiden arvoa.

Hintalaputtomat tuotteet

Toisinaan myymälästä löytyy tuotteita, joista on irronnut hintalappu. Jos Kidia ei pysty yksilöimään, kenen tuotteesta on kysymys, tuote siirretään hintalaputtomien tuotteiden rekille. Myyjällä on oikeus käydä läpi hintalaputtomien tuotteiden laatikko milloin tahansa myyntipalvelun aikana ja sen päättyessä.

Myyntipalvelun aikana rikkoutuneet tai tuhoutuneet tuotteet

Kidia on vastuussa myymälään toimitetuista tuotteista myyntipalvelun ajan. Kidia vastaa sellaisista tilanteista, joissa tuote rikkoutuu selkeästi ja todistettavasti myyntipalvelun aikana myymälässä. Kidia ei vastaa tuotteiden piilevistä vioista, joiden ei voida selkeästi osoittaa aiheutuneen myyntipalvelun aikana.

Kidia ei vastaa tulipalosta, vesivahingosta tai ilkivallasta aiheutuvasta vahingosta tuotteille.

Virheet palvelussa

Kidia vastaa kaikista mahdollisista palvelun virheistä, joissa palvelua ei ole toteutettu näissä ehdoissa kuvatulla tavalla tai jos Kidia on laiminlyönyt muulla tavalla palvelun tuottamiseen liittyvät velvollisuutensa. Jos palvelussa on ollut virhe, se hyvitetään sopimuksen mukaan joko hinnan alennuksella, virheen korjauksella tai työn uusimisella.

Palvelussa ei ole myyntitakuuta

Kidia ei vastaa myyntituoton kertymisestä asiakkaalle tai myytyjen tuotteiden määrästä. Palvelussa ei siis ole myyntitakuuta. Maksettua palvelumaksua ei palauteta, jos myyjä on tyytymätön kertyneeseen myyntituoton määrään. Myyntiin tulevat tuotteet kannattaa valita huolella ja ennen palvelun varaamista kannattaa laskea, että myyntiin löytyy riittävästi myyntikelpoista tavaraa, joiden myynti riittää kattamaan myyntipalvelun hinnan.

Jos myyntituotot ovat hyvin alhaiset, on mahdollista, että asiakas jää myyntipalvelun jälkeen tappiolle. Nämä tilanteet ovat Kidialla äärimmäisen harvinaisia. Jos myyntituotot jäävät hyvin alhaisiksi, kyse on yleensä siitä, että tuotteiden joukossa on ollut paljon myyntiin kelpaamattomia tuotteita tai silittämättömiä vaatteita.

Covid-19-tilanne

Kidia tuottaa palvelun näissä ehdoissa kuvatulla tavalla myös poikkeusoloissa myymälän ollessa avoinna. Kidian myymälässä on huomioitu turvallinen asiointi viranomaisohjeiden mukaisesti. Kidia on laatinut Etelä-Suomen aluehallintoviraston vaatiman tartuntatautilain 58 h §:n mukaisen suunnitelman lähikontaktien estämiseksi myymälätiloissa. Kidia varmistaa, etteivät henkilöt joudu keskenään lähikontaktiin myymälätiloissa. Lähikontakti tarkoittaa fyysistä kontaktia tai oleskelua kasvotusten tai samassa tilassa alle kahden metrin etäisyydellä yli 15 minuutin ajan. Lue lisää täältä >>

Kidia ei vastaa myymälän asiakasmäärän vähenemisestä tai sen vaikutuksesta myyntituoton määrään myyntipalvelun aikana.

Mikäli Kidian myymälä joudutaan sulkemaan viranomaisten määräyksestä, varattujen myyntipalveluiden alkua siirretään eteenpäin, kunnes myymälä voidaan taas avata. Myyntijaksoja voidaan tällaisessa tilanteessa siirtää myös verkkoon.

Ylivoimainen este

Molemmilla osapuolilla on mahdollisuus perua tai siirtää myyntipalvelun vetoamalla ylivoimaiseen esteeseen, johon ei ole voitu varautua ja joka estää estää sopimuksenmukaisen suoritusvelvollisuuden täyttämisen. Ylivoimainen este tarkoittaa sellaista osapuolelle ilmaantunutta yllättävää ja ennalta arvaamatonta tapahtumaa, joka estää näiden ehtojen mukaisen suorituksen tekemisen. Ylivoimainen este voi olla esimerkiksi sota, kulkutauti, luonnonmullistus tai viranomaisen antama kielto tai määräys.

Ehtojen päiväys

Näitä ehtoja on päivitetty viimeksi 24.4.2021