Aloittavan myyjän ohjeet

Tältä sivulta löydät ohjeet, joiden avulla saat parhaan mahdollisen tuoton myyntijaksollasi. Lue ohjeet huolella läpi valmistautuessasi myyntijaksoon.

Karsi vialliset pois

Aloita valitsemalla myyntiin sopivat tuotteet. Älä pakkaa mukaan tahraisia, rikkinäisiä tai kuluneita tuotteita.

Pese ja puhdista

Vaatteet tulee pestä ennen myyntiä hajusteettomalla pesuaineella. Puhdista kengät, lelut ja muut tuotteet.

Silitä ryppyiset

Ryppyisille vaattteille ei ole kysyntää. Silittämällä vaatteet saat siis paremman myyntituoton.

Laske tuotteet

Voit tuoda myyntiin vain varaamasi myyntipaketin verran tuotteita.

Napita kaikki vaatteet

Muista napittaa kaikki vaatteet ja sulkea vetoketjut ennen niiden pakkaamista.

Toimita ajoissa

Tuo tavarat meille 5-7 päivää ennen jaksosi alkua.


1. VALITSE TUOTTEET OHJEIDEN MUKAAN

  • Saat parhaan myyntituoton, kun valitset myyntiin vain sellaisia tuotteita, joille on kysyntää Kidialla.
  • Vaatteiden lisäksi voit tuoda meille myyntiin leluja ja lastentarvikkeita.
  • Tärkeintä on valita myyntiin vain ehjiä ja siistikuntoisia tuotteita.
  • Lue ohjeet ennen kuin ryhdyt valitsemaan myytäviä tuotteita.
  • Tuotteiden käsittelymaksu on 0,40€ / per tuote. Käsittelymaksu vähennetään myyntituotoistasi jakson päättyessä todellisen tuotemäärän mukaan.

Näitä kannattaa myydä juuri nyt ✅

  • Nyt kannattaa myydä monenlaista arjen perusvaatetta: paitoja, housuja, mekkoja, huppareita jne.
  • Ulkovaateosastolla on kysyntää kuravaatteille ja välikausivaatteille – toppaa ei kannata enää myydä.
  • Asusteosastolla on kysyntää välikauden hatuille, hanskoille sekä muille asusteille.
  • Merinovillaiset kerrastot, välihaalarit ja asusteet ovat kysyttyjä.
  • Kenkäosastolla on kysyntää vedenpitäville kengille ja kumisaappaille.

Näitä tuotteita voit tuoda myyntiin ✅

  • Kohtuullisen uusia lastenvaatteita (kokoon 176 asti)
  • Sesongin ulkovaatteita
  • Hattuja ja pipoja
  • Käsineitä
  • Kaulureita, huiveja ja muita asusteita
  • Lasten kenkiä
  • Lasten tossuja
  • Siistejä sukkia 1-2 parin seteissä
  • Sukkahousuja
  • Yöasuja
  • Unipusseja
  • Siistejä alusasuja
  • Aluskerrastoja
  • Lasten kylpytakkeja
  • Luistimia (huom. sesonki)
  • Suksia (huom. sesonki)
  • Pulkkia ja kelkkoja (huom. sesonki)
  • Lasten reppuja ja laukkuja
  • Ehjiä ja toimivia leluja
  • Pelejä ja palapelejä (kaikki osat tallessa)
  • Rooli- ja naamiaisasuja
  • Lastenkirjoja
  • Potkupyöriä ja potkumopoja
  • Lasten ruokailutarvikeita
  • Hoitotarvikkeita
  • Sittereitä ja koliikkikeinuja
  • Leikkimattoja ja lelukaaria
  • Taaperokärryjä
  • Raskaus- ja imetysvaatteita + tarvikkeita
  • Vanhemmuuteen liittyviä kirjoja
  • Rintapumppuja
  • Kantoliinoja ja kantoreppuja
  • Kantotakkeja ja muita kantamisen varusteita
  • Kestovaippoja
  • Muita lapsiin liittyviä tarvikkeita

Olemme koonneet avuksesi ohjeet, mitä Kidialla kannattaa myydä. Saat parhaan tuoton myyntijaksollasi lukemalla huolella kaikki ohjeet.


2. KARSI POIS MYYNTIIN SOPIMATTOMAT TUOTTEET

  • Käy läpi kaikkien vaatteiden ja muiden tuotteiden kunto kirkkaassa valossa.
  • Mitä edullisempi tuotteen hinta on ja mitä vanhempi tuote on kyseessä, sitä paremmassa kunnossa tuotteen tulee olla.
  • Etsi piileviä tahroja etenkin paitojen hihansuista ja kauluksista.
  • Käy läpi housujen polvet ja takamukset.
  • Tarkista kenkien kärjet, sisäpohjat ja jalansuut.

Maksat myös myynnistä karsittujen tuotteiden käsittelystä

Muista, että maksat käsittelymaksua 0,40€ / tuote myös myyntiin sopimattomista tuotteista, jotka karsimme myynnistä. Tahraiset, kuluneet ja rikkinäiset sekä muuten myyntiin sopimattomat tuotteet kannattaa siis karsia jo kotona pois myynnistä, niin et maksa meille turhaan niiden käsittelystä. Huomaathan, ettet voi tuoda uusia tuotteita myynnistä karsittujen tuotteiden tilalle.

Älä tuo näitä myyntiin ❌

  • Useita vuosia sitten hankittuja vaatteita
  • Likaisia pesemättömiä vaatteita
  • Kuluneita ja nuhjuisia tuotteita
  • Rikkinäisiä tuotteita
  • Tahraisia tuotteita
  • Väärän sesongin tuotteita
  • Kovin ryppyisiä vaatteita
  • Ummehtuneen hajuisia tuotteita
  • Vaatteita, joissa on paljon eläinten karvaa
  • Napittamattomia vaatteita
  • Polvista kuluneita housuja
  • Likaisia ja kärjistä kuluneita kenkiä
  • Äitiyspakkauksen tuotteita
  • Pussiin pakattuja sukkia/alusvaatteita
  • Leluja, joista on patteri loppu
  • Aikuisten vaatteita (muut kuin raskaus/imetys)
  • Yritysten mainoslahjatuotteita
  • Turistituotteita
  • Tuoteväärennöksiä ja piraattituotteita
  • Vaarallisia tuotteita
  • Avattua kosmetiikkaa
  • Pyöräilykypäriä
  • Sisustustuotteita (matot, taulut, julisteet, tyynyt, valaisimet jne.)
  • Aluslakanoita tai tyynyliinoja
  • Päiväpeittoja ja vilttejä
  • Pussilakanoita tai vuodevaatteita, joissa yhtään kulumaa
  • Lastenvaunuja ja -rattaita
  • Turvaistuimia tai -kaukaloita
  • Huonekaluja ja muita isoja tuotteita
  • Muovisia tuttipulloja
  • DVD-levyjä
  • Suurta määrää uusia tuotteita (esim. outlet-erät)
  • Tuotteita, joissa on toisen kirpputorin hintalaput kiinni

Nyt on väärä aika myydä näitä ❌

  • Toppavaatteen kysyntä on nyt vähäisempää, joten emme suosittele enää toppavaatteiden myyntiä!
  • Ulkovaateosastolla ei ole lainkaan kysyntää tahraisille, rikkinäisille tai kovin kuluneille ulkovaatteille eli niitä ei kannata tuoda myyntiin – karsimme nämä pois myynnistä.
  • Vielä ei kannata myydä ohuita takkeja tai asusteita, kuten trikoopipoja.
  • Älä tuo myyntiin kesävaatetta, helleasuja, shortseja ja aurinkohattuja.
  • Älä pakkaa myyntikassiin sandaaleja, kesäkenkiä, kangastennareita tai lenkkareita.
  • Luistimien ja muiden talvivarusteiden kysyntään vaikuttaa sää eli kysyntää on ainoastaan, jos ulkona on lunta ja pakkasta.

Näin tarkistat vaatteen kunnon

  • Onko vaatteen yleisilme siisti vai nuhjuinen?
  • Onko vaatteessa tahraa? Tarkista etenkin hihansuut ja kaulus!
  • Onko vaatteessa reikiä?
  • Onko vaate ryppyinen?
  • Onko vaatteessa purkautuneita tai kiertyneitä saumoja?
  • Onko vaatteessa runsaasti nyppyjä tai pesunukkaa?
  • Ovatko vaatteen värit haalistuneet?
  • Onko vaate harmaantunut tai kellastunut?
  • Ovatko vaatteen printit kuluneet?
  • Ovatko kaikki napit tallella?
  • Toimiiko vetskari, puuttuuko siitä osia?
  • Onko vaatteessa ummehtunut tuoksu?
  • Kuinka uusi tuote on?
  • Onko vaate muodiltaan vanhentunut?
  • Onko tuote erityisen kysyttyä merkkiä vai vähemmän kysyttyä merkkiä?

Saako vaatteessa olla tahraa?

  • Pääsääntöisesti myyntiin ei kannata pakata tahraisia tuotteita.
  • Tahrat kannattaa yrittää poistaa ennen myyntiä.
  • Jos tuote on muuten erityisen kysytty (esim. uusi vaate tai arvokkaampi merkkivaate), sen voi laittaa myyntiin pienen tahran kanssa. Tällöin vaatteen tulee olla muutoin moitteettomassa kunnossa.
  • Jos vaatteessa on enemmän vikoja, kuten kulumaa tai jos vaate on iältään vanha, emme laita sitä myyntiin tahraisena.
  • Edullisia ketjuliikkeiden vaatteita ja etenkään ohutta trikoota ei kannata laittaa myyntiin tahraisena – niille ei ole kysyntää.
  • Vauvanvaatetta ei osteta tahraisena, edes kalliimpaa merkkivaatetta. Vauvanvaatteiden kanssa kannattaa olla erityisen tarkka, ettei niissä ole tahraa. Tarkista, etenkin puklutahrat ja kellastumat kauluksesta.

Milloin vaate on liian vanha myytäväksi?

  • Emme suosittele pitkään varastossa olleiden iältään vanhojen tuotteiden myyntiä Kidialla, sillä niille ei ole ostajia.
  • Yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa, milloin vaatetta ei kannata enää myydä. Kun vaate yli 5 vuotta vanha, sen jälleenmyyntiarvo on jo vähäinen. Yli 10 vuotta vanhoja vaatteita ei kannata lainkaan myydä Kidialla.
  • Kysyntään vaikuttaa paljon vaatteen malli ja kuosi. Jos vaate on muodiltaan vanhentunut, sille ei ole kysyntää.
  • Retrovaatteille ei ole juurikaan kysyntää.
  • Vaatteet kannattaa myydä mahdollisimman pian, kun niiden tarve omassa perheessä loppuu. Vaatteita ei kannata varastoida pitkäksi aikaa odottamaan myyntiä.

Mitä teen vaatteille, joita ei voi myydä?

  • Jos vaatetta ei voi enää itse huoltaa tai uudelleenkäyttää millään tavoin, se tulee viedä tekstiilikeräykseen tai kierrättää muulla tavoin.
  • Tahraisia tai rikkinäisiä vaatteita ei tule koskaan lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Tämä on karhunpalvelus hyväntekeväisyyttä tekeville organisaatioille, jotka toimivat usein vapaaehtoisvoimin rajallisilla resursseilla.
  • Käyttökelvottomat – kuten rikkinäiset ja tahraiset tekstiilit – on parasta kierrättää poistotekstiilin keräykseen. Poistotekstiili jalostetaan kierrätyskuiduksi, josta voidaan valmistaa uusia tuotteita, kuten vaatteita ja lankaa.
  • Löydät poistotekstiilin keräyspisteen Hertsistä ja Myyrmannista. Espoossa keräyspiste löytyy muun muassa Isosta Omenasta. Poistotekstiilin keräys löytyy myös Sortti-asemilta.
  • Poistotekstiilien keräykseen voi viedä puhtaat ja kuivat, käyttökelvottomat vaatteet sekä kodintekstiilit.
  • Poistotekstiilin keräykseen ei saa laittaa alusvaatteita, sukkia, sukkahousuja, mattoja, kenkiä, laukkuja, vöitä tyynyjä, peittoja, pehmusteita ja pehmoeläimiä. Laita nämä sekajätteeseen.
  • Jos sinulla ei ole mahdollisuutta kierrättää tekstiiliä poistotekstiiliin, voit lajitella sen sekajätteeseen.
  • Huom! Hyväkuntoiset, ehjät ja puhtaat uudelleenkäyttöön kelpaavat tekstiilit eivät kuulu poistotekstiilien joukkoon – ne voit lahjoittaa ne hyväntekeväisyyteen tai viedä esimerkiksi Kierrätyskeskukseen.

3. LASKE TUOTTEET

  • Muista, että voit tuoda myyntiin korkeintaan vain sen määrän tuotteita kuin mille olet varannut jakson!
  • Pieneen myyntijaksoon voi tuoda korkeintaan 50 ja isoon myyntijaksoon korkeintaan 100 tuotetta.
  • Huomaathan, ettet voi omatoimisesti vaihtaa myyntijaksoasi isompaan tuotepakettiin.
  • Jos haluat tuoda enemmän tuotteita myyntiin, kysythän etukäteen, onko se mahdollista.
  • Jos tuot liikaa tuotteita, veloitamme niiden käsittelystä hinnastomme mukaisen hinnan.

Miten tuotteet lasketaan?

  • Yksi tuote on Kidialla yhtä kuin yksi hintalappu.
  • Selkeät setit ja tuotekokonaisuudet lasketaan siis yhdeksi tuotteeksi, kuten esimerkiksi sukkaparit, kengät, kaksiosaiset yöasut jne.
  • Yksi vaate on siis aina yksi tuote ellei kyseessä ole selkeä asukokonaisuus.
  • Vaatteista ei voi muodotaa itse tuotepaketteja. Emme laita siis myyntiin useampia tuotteita niputettuna yhteen (esimerkiksi 4 bodya tai paitaa)
  • Sen sijaan esimerkiksi pikkuleluja (Legot yms.) on usein järkevää myydä yhtenä tuotteena pakattuna esimerkiksi pikkupussiin. Nämä lasketaan yhdeksi tuotteeksi. Lelujen tulee kuitenkin olla selkeästi samaa sarjaa tai samankaltaisia.
  • Sukkia ja alushousuja myymme 2-3 parin seteissä, jolloin yksi setti vastaa siis yhtä tuotetta.
  • Emme laita myyntiin sukka- tai alushousupusseja, joissa on monta paria pussin sisällä. Jos tällaisia on pusseja on mukana myyntitavaroiden joukossa, ne karsitaan pois myynnistä tai puretaan erillisiksi tuotteiksi.
  • Jos olet epävarma, voit aina kysyä meiltä apua!

Veloitamme ylimääräisten tuotteiden käsittelystä

Jos tuot liikaa tuotteita myyntiin, veloitamme niiden käsittelystä hinnastomme mukaisen hinnan. Vähennämme tällöin myyntituotoistasi ylimääräisen myyntipaketin hinnan ja lisäksi käsittelymaksun 0,40€ / tuote. Ylimääräinen veloitus peritään myös myyntiin sopimattomista tuotteista, jotka karsimme myynnistä.


4. PESE, HUOLLA JA SILITÄ

Tämä on tärkein vaihe! Kaupaksi menevät parhaiten puhtaat, sileät ja tuoksuttomat vaatteet. Huoltamalla tuotteen ennen myyntiä vaikutat suoraan sen myyntihintaan.

  • Pese kaikki vaatteet hajusteettomalla pesuaineella.
  • Silitä kaikki ryppyiset vaatteet. Ryppyiset vaatteet eivät mene kaupaksi.
  • Napita vaatteet.
  • Poista nypyt ja nukat.
  • Poista eläinten karvat.
  • Pyyhi tai pese myös kengät, lelut ja muut tarvikkeet puhtaaksi.
  • Pitkään säilytetyt vaatteet tulee pestä tai tuulettaa ennen myyntiin tuomista.

5. PAKKAA SIISTISTI KASSIIN TAI PAHVILAATIKKOON

  • Pakkaa tavarat siististi kassiin tai pahvilaatikkoon.
  • Älä pakkaa tavaroita muovilaatikkoon.
  • Pakkaa vaatteet väljästi viikattuna.
  • Tarkista, että vaatteet ovat kuivuneet kunnolla pesun jälkeen ennen niiden pakkaamista.
  • Nimikoi kaikki kassit.
  • Ethän pakkaa tuotteita erikseen muovipusseihin tai minigrip-pusseihin myyntikassin sisään. Meille kertyy näistä suuret määrät turhaa muovijätettä.
  • Saat kassisi takaisin myyntijakson päättyessä.

6. TOIMITA TAVARAT MEILLE 5-7 PÄIVÄÄ ENNEN JAKSON ALKUA

  • Saat meiltä sähköpostilla ohjeet tavaroiden toimittamiseen hyvissä ajoin ennen myyntijaksosi alkua. Näistä ohjeista löydät viimeisen toimituspäivän tavaroille.
  • Voit tuoda tavarat meille 5-7 päivää ennen jaksosi alkua.
  • On tärkeää, että toimitat myytävät tavarat meille ajoissa, jotta ehdimme hinnoitella ne ennen jaksosi alkua.
  • Ethän toimita tavaroita meille etuajassa. Meillä on hyvin rajalliset säilytystilat, joten emme voi varastoida myytäviä tavaroita pidempään.
  • Ilmoita meille, jos et jostain syystä ehdi tuoda tavaroita ajoissa tai haluat tuoda ne etuajassa.
  • Jos olet varannut etämyyntipalvelun, vie lähetys saamiesi ohjeiden mukaan Postin toimipisteeseen ilmoitettuun päivämäärään mennessä.

Katso myymälöiden aukioloajat

location_city

Kauppakeskus Hertsi
Helsinki

Linnanrakentajantie 2
00880 Helsinki
1. kerros (Prisma-taso)

puh. 040 197 1800

Arkisin 10-20
Lauantaisin 10-18
Sunnuntaisin 12-18

location_city

Kauppakeskus Myyrmanni
Vantaa

Iskoskuja 3
01600 Vantaa
2. kerros

puh. 040 840 5577

Arkisin 10-20
Lauantaisin 10-19
Sunnuntaisin 12-18

location_city

Kauppakeskus Lippulaiva 30.1. saakka
Kauppakeskus Ainoa 4.2. alkaen
Espoo

Espoonlahdenkatu 8
02320 Espoo
2. kerros

puh. 040 676 2274

Arkisin 10-20
Lauantaisin 10-18
Sunnuntaisin 12-18


7. KIRJAUDU KIRPPARIKALLEEN – MUISTA LISÄTÄ TILINUMERO

  • Olet saanut tunnukset Kirpparikalleen sähköpostilla ja tekstiviestinä tehtyäsi varauksen.
  • Kirpparikallesta näet varauksesi tiedot ja voit seurata myynnin edistymistä reaaliajassa.
  • Kirpparikallesta näet myyntiin hinnoitellut tuotteet ja myynnistä karsitut tuotteet.
  • Sinun ei tarvitse itse luoda tuotteita Kirpparikallessa.
  • Muista lisätä omiin tietoihisi tilinumero. Huom. Tilinumeroa ei voi lisätä KirppariKallen mobiilisovelluksessa.

Kirjaudu Kirpparikalleen

Oletko käyttänyt Kirpparikallea aiemmin toisella kirpputorilla?

Jos sinulla on ennestään tunnus Kirpparikalleen jollekin toiselle kirpputorille, voit liittää sen Kidian Kirpparikalleen. Klikkaa alta myymälän linkkiä, johon haluat liittää oman tunnuksen.

Lataa Kirpparikallen sovellus puhelimeesi

Kidian KirppariKalle on käytössäsi myös maksuttomalla mobiilisovelluksella. Voit seurata myyntiäsi entistä helpommin missä ja milloin tahansa. Lataa sovellus puhelimeesi klikkaamalla alla olevaa oman puhelinmallisi kuvaketta ja kirjaudu sisään.

lataa app storesta -ikoni
lataa google play -kaupasta -ikoni

Tunnukset hukassa tai ongelmia kirjautumisen kanssa?

Voit tilata itse uuden salasanan kirjatumissivulta, jos olet unohtanut salasanasi.

Ota meihin yhteyttä, jos sinulla on mitä tahansa ongelmia kirjautumisen kanssa – autamme mielellämme!


8. ME HOIDAMME LOPUT!

Nyt olet tehnyt oman osuutesi ja me hoidamme kaiken tästä eteenpäin!

  • Myyntiaikasi alkaa, kun olemme hinnoitelleet tuotteesi ja laittaneet ne esille.
  • Tavarasi saattavat olla myynnissä jo pari päivää ennen virallista aloituspäivää. Tämä ei vaikuta myyntijaksosi päättymispäivään.
  • Tavarasi ovat meillä myynnissä vähintään 14 päivän ajan.
  • Myyntijakson kolmen viimeisen päivän ajaksi alennamme automaattisesti hintoja ja siirrämme tuotteita alerekille.

Mitä tapahtuu jakson päättyessä?

  • Myyntijakson päättyessä keräämme kaikki myymättä jääneet tuotteet pois myymälästämme.
  • Voit valita haluatko myymättä jääneet tuotteet takaisin vai haluatko lahjoittaa ne jatkokierrätyspalvelumme kautta hyväntekeväisyyteen.
  • Jos haluat noutaa myymättä jääneet tuotteet takaisin, odota ilmoitusta jakson päättymisestä. Myynnissä olevia tavaroita ei voi noutaa ennen kuin keräilymme on valmis.
  • Kun olet saanut ilmoituksen jakson päättymisestä, sinun tulee noutaa tavarat viestissä merkittyyn päivään mennessä.
  • Maksamme sinulle tilityksen sen jälkeen, kun olet noutanut tavarat.
  • Noutamattomat tavarat siirtyvät Kidian omistukseen ja toimitamme ne jatkokierrätykseen.
  • Noutamattomia tavaroita ei ole mahdollista saada takaisin enää sen jälkeen, kun ne on toimitettu jatkokierrätykseen.

Näin tilitämme myyntituottosi

  • Myyntijaksosi tilitys maksetaan sinulle Kirpparikalleen ilmoittamallesi pankkitilille, kun olet noutanut myymättä jääneet tai kun myymättä jääneet tavarat on jatkokierrätetty.
  • Maksamme tilityksiä 2-3 kertaa viikossa, joten tilityksen pitäisi näkyä tililläsi 1-3 arkipäivän kuluessa.
  • Löydät tilitysraporttisi tilityksestä kirjautumalla Kirpparikalleen (ei mobiilisovelluksella)
  • Valitse vasemman laidan valikosta Myynnin seuranta
  • Klikkaa linkkiä Näytä tilitykset
  • Valitse tilitys ja klikkaa Näytä

Myyntipalvelumme hinta muodostuu näin

  • Maksat varauksen yhteydessä käsittelymaksun 7,90€ – 19,90 € valitsemasi paketin mukaan
  • Myyntijakson päättyessä tuotostasi vähennetään ensin provisio 50%
  • Tämän jälkeen omasta osuudestasi vähennetään käsittelymaksu 0,40€ / käsitelty tuote
  • Loppuosa tilitetään pankkitilillesi

Näin luet tilitysraporttia

  • Myynti yhteensä kertoo myyntijaksosi bruttotuoton ilman palvelumaksuja
  • Provision määrä on 50% myyntituotostasi
  • Vuokria vähennetty myynnistä -kohdasta näet vähennetyn käsittelymaksun määrän ja selitteen
  • Tuotto yhteensä -kohdasta näet pankkitilillesi tilitettävän summan
  • Huomaathan, että myyntituotostasi vähennetään ensin provisio ja maksan käsittelymaksun jäljelle jäävästä omasta osuudestasi.
  • Näet Kirpparikallesta myös listan myydyistä tuotteista.
  • Valikon kohdasta Tuotteiden hinnoittelu pääset katsomaan kaikkia hinnoiteltuja tuotteita ja näet myös myymättä jääneet tuotteet sekä mahdolliset myynnistä karsitut tuotteet.



TARVITSETKO APUA?

Voit ottaa meihin yhteyttä, jos sinulla on mitä tahansa kysyttävää tai jos sinulla on tarve tehdä muutoksia varaukseesi.

Saat meihin yhteyden sähköpostitse ja puhelimitse.

✉️ info@kidia.fi

📞 Kidia Hertsi – 0401971800

📞 Kidia Myyrmanni – 0408405577

📞 Kidia Lippulaiva – 0406762274