Aloittavan myyjän ohjeet
Tältä sivulta löydät ohjeet, joiden avulla saat parhaan mahdollisen tuoton myyntijaksollasi. Lue ohjeet huolella läpi valmistautuessasi myyntijaksoon.
1. VALITSE TUOTTEET OHJEIDEN MUKAAN
- Saat parhaan myyntituoton, kun valitset myyntiin vain sellaisia tuotteita, joille on kysyntää Kidialla.
- Tärkeintä on valita myyntiin vain ehjiä ja siistikuntoisia tuotteita.
- Huomioi oikea sesonki ohjeiden mukaan
- Lue ohjeet ennen kuin ryhdyt valitsemaan myytäviä tuotteita.
2. KARSI POIS MYYNTIIN SOPIMATTOMAT TUOTTEET
- Käy läpi kaikkien vaatteiden ja muiden tuotteiden kunto kirkkaassa valossa.
- Mitä edullisempi tuotteen hinta on ja mitä vanhempi tuote on kyseessä, sitä paremmassa kunnossa tuotteen tulee olla.
- Etsi piileviä tahroja etenkin paitojen hihansuista ja kauluksista.
- Käy läpi housujen polvet ja takamukset.
- Tarkista kenkien kärjet, sisäpohjat ja jalansuut.
Valitsemme myyntiin ainoastaan kysyttyjä tuotteita
Valitsemme Kidialla myyntiin ainoastaan kohtuullisen uusia, siistikuntoisia tuotteita, joille on kysyntää myymälässämme. Karsimme myynnistä sellaiset tuotteet, joille ei arviomme mukaan ole kysyntää. Emme peri käsittelymaksua myynnistä karsituista tuotteista. Myynnistä karsittujen tuotteiden tilalle ei voi tuoda korvaavia tuotteita.
Tahraiset, kuluneet ja rikkinäiset sekä muuten myyntiin sopimattomat tuotteet kannattaa siis karsia jo kotona pois myynnistä.Älä tuo näitä myyntiin LASTEN myyntijaksolle ❌
- Useita vuosia sitten hankittuja vaatteita
- Vuosia säilytyksessä olleita vaatteita
- Likaisia pesemättömiä vaatteita
- Kuluneita ja nuhjuisia tuotteita
- Rikkinäisiä tuotteita
- Tahraisia tuotteita
- Väärän sesongin tuotteita
- Kovin ryppyisiä vaatteita
- Ummehtuneen / tupakan hajuisia tuotteita
- Vaatteita, joissa on paljon eläinten karvaa
- Napittamattomia vaatteita
- Polvista kuluneita housuja
- Likaisia ja kärjistä kuluneita kenkiä
- Äitiyspakkauksen tuotteita
- Pussiin pakattuja sukkia/alusvaatteita
- Leluja, joista on patteri loppu
- Aikuisten vaatteita (muut kuin raskaus/imetys)
- Yritysten mainoslahjatuotteita
- Turistituotteita
- Tuoteväärennöksiä ja piraattituotteita
- Vaarallisia tuotteita
- Avattua kosmetiikkaa
- Pyöräilykypäriä
- Turvatuotteita kuten kätkythälyttimiä
- Sisustustuotteita (matot, verhot, taulut, julisteet, tyynyt, valaisimet jne.)
- Yksittäisiä aluslakanoita tai tyynyliinoja
- Pussilakanoita tai vuodevaatteita, joissa yhtään kulumaa
- Päiväpeittoja ja vilttejä
- Vaunukoppia / kantokasseja vaunuihin
- Lastenvaunuja ja -rattaita
- Turvaistuimia tai -kaukaloita
- Huonekaluja ja muita isoja tuotteita
- Muovisia tuttipulloja
- DVD-levyjä
- Valokuva-albumeita ja kehyksiä
- Suurta määrää uusia tuotteita (esim. outlet-erät)
- Tuotteita, joissa on toisen kirpputorin hintalaput kiinni
Älä tuo näitä myyntiin AIKUISTEN myyntijaksolle ❌
ÄLÄ TUO MYYNTIIN ❌
- Vanhoja useita vuosia sitten hankittuja vaatteita (muodiltaan vanhanaikaisia, eivät vastaa nykymuotia)
- Edullista trikoovaatetta (topit, paidat, mekot)
- Pikamuotia
- Väärän sesongin ulkovaatteita
- Sukkia ja alusvaatteita
- Uima-asuja
- Turistituotteita
- Tuoteväärennöksiä ja piraattituotteita
- Kosmetiikkaa
- Harrastus- tai urheiluvälineitä
- Sisustustuotteita tai kodin tavaraa (matot, taulut, julisteet, tyynyt, valaisimet, tekstiilit jne.)
- Elektroniikkaa, kodinkoneita
- Suurta määrää uusia tuotteita (esim. outlet-erät)
- Tuotteita, joissa on toisen kirpputorin hintalaput kiinni
Näin tarkistat vaatteen kunnon
- Onko vaatteen yleisilme siisti vai nuhjuinen?
- Onko vaatteessa tahraa? Tarkista etenkin hihansuut ja kaulus!
- Onko vaatteessa reikiä?
- Onko vaate ryppyinen?
- Onko vaatteessa purkautuneita tai kiertyneitä saumoja?
- Onko vaatteessa runsaasti nyppyjä tai pesunukkaa?
- Ovatko vaatteen värit haalistuneet?
- Onko vaate harmaantunut tai kellastunut?
- Ovatko vaatteen printit kuluneet?
- Ovatko kaikki napit tallella?
- Toimiiko vetskari, puuttuuko siitä osia?
- Onko vaatteessa ummehtunut tuoksu?
- Kuinka uusi tuote on?
- Onko vaate muodiltaan vanhentunut?
- Onko tuote erityisen kysyttyä merkkiä vai vähemmän kysyttyä merkkiä?
Saako vaatteessa olla tahraa?
- Pääsääntöisesti myyntiin ei kannata pakata tahraisia tuotteita.
- Tahrat kannattaa yrittää poistaa ennen myyntiä.
- Jos tuote on muuten erityisen kysytty (esim. uusi vaate tai arvokkaampi merkkivaate), sen voi laittaa myyntiin pienen tahran kanssa. Tällöin vaatteen tulee olla muutoin moitteettomassa kunnossa.
- Jos vaatteessa on enemmän vikoja, kuten kulumaa tai jos vaate on iältään vanha, emme laita sitä myyntiin tahraisena.
- Edullisia ketjuliikkeiden vaatteita ja etenkään ohutta trikoota ei kannata laittaa myyntiin tahraisena – niille ei ole kysyntää.
- Vauvanvaatetta ei osteta tahraisena, edes kalliimpaa merkkivaatetta. Vauvanvaatteiden kanssa kannattaa olla erityisen tarkka, ettei niissä ole tahraa. Tarkista, etenkin puklutahrat ja kellastumat kauluksesta.
Milloin vaate on liian vanha myytäväksi?
- Emme suosittele pitkään varastossa olleiden iältään vanhojen tuotteiden myyntiä Kidialla, sillä niille ei ole ostajia.
- Yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa, milloin vaatetta ei kannata enää myydä. Kun vaate yli 5 vuotta vanha, sen jälleenmyyntiarvo on jo vähäinen. Yli 10 vuotta vanhoja vaatteita ei kannata lainkaan myydä Kidialla.
- Kysyntään vaikuttaa paljon vaatteen malli ja kuosi. Jos vaate on muodiltaan vanhentunut, sille ei ole kysyntää.
- Retro- ja vintagevaatteille Kidia ei ole paras myyntipaikka.
- Vaatteet kannattaa myydä mahdollisimman pian, kun niiden tarve loppuu. Vaatteita ei kannata varastoida pitkäksi aikaa odottamaan myyntiä.
Mitä teen vaatteille, joita ei voi myydä?
- Jos vaatetta ei voi enää itse huoltaa tai uudelleenkäyttää millään tavoin, se tulee viedä tekstiilikeräykseen tai kierrättää muulla tavoin.
- Tahraisia tai rikkinäisiä vaatteita ei tule koskaan lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Tämä on karhunpalvelus hyväntekeväisyyttä tekeville organisaatioille, jotka toimivat usein vapaaehtoisvoimin rajallisilla resursseilla.
- Käyttökelvottomat – kuten rikkinäiset ja tahraiset tekstiilit – on parasta kierrättää poistotekstiilin keräykseen. Poistotekstiili jalostetaan kierrätyskuiduksi, josta voidaan valmistaa uusia tuotteita, kuten vaatteita ja lankaa.
- Löydät poistotekstiilin keräyspisteen Hertsistä ja Myyrmannista. Espoossa keräyspiste löytyy muun muassa Isosta Omenasta. Poistotekstiilin keräys löytyy myös Sortti-asemilta.
- Poistotekstiilien keräykseen voi viedä puhtaat ja kuivat, käyttökelvottomat vaatteet sekä kodintekstiilit.
- Poistotekstiilin keräykseen ei saa laittaa alusvaatteita, sukkia, sukkahousuja, mattoja, kenkiä, laukkuja, vöitä tyynyjä, peittoja, pehmusteita ja pehmoeläimiä. Laita nämä sekajätteeseen.
- Jos sinulla ei ole mahdollisuutta kierrättää tekstiiliä poistotekstiiliin, voit lajitella sen sekajätteeseen.
- Huom! Hyväkuntoiset, ehjät ja puhtaat uudelleenkäyttöön kelpaavat tekstiilit eivät kuulu poistotekstiilien joukkoon – ne voit lahjoittaa ne hyväntekeväisyyteen tai viedä esimerkiksi Kierrätyskeskukseen.
3. LASKE TUOTTEET
- Muista, että voit tuoda myyntiin korkeintaan vain sen määrän tuotteita kuin mille olet varannut jakson!
- Jos tuot liikaa tuotteita, veloitamme niiden käsittelystä hinnastomme mukaisen hinnan.
Miten tuotteet lasketaan?
- Yksi tuote on Kidialla yhtä kuin yksi hintalappu.
- Selkeät setit ja tuotekokonaisuudet lasketaan siis yhdeksi tuotteeksi, kuten esimerkiksi kengät, kaksiosaiset yöasut jne.
- Yksi vaate on siis aina yksi tuote ellei kyseessä ole selkeä asukokonaisuus.
- Vaatteista ei voi muodotaa itse tuotepaketteja. Emme laita siis myyntiin useampia tuotteita niputettuna yhteen.
- Sen sijaan esimerkiksi pikkuleluja (Legot yms.) on usein järkevää myydä yhtenä tuotteena pakattuna esimerkiksi pikkupussiin. Nämä lasketaan yhdeksi tuotteeksi. Lelujen tulee kuitenkin olla selkeästi samaa sarjaa tai samankaltaisia.
- Sukkia ja alushousuja myymme 2-3 parin seteissä, jolloin yksi setti vastaa siis yhtä tuotetta.
- Emme laita myyntiin sukka- tai alushousupusseja, joissa on monta paria pussin sisällä. Jos tällaisia on pusseja on mukana myyntitavaroiden joukossa, ne karsitaan pois myynnistä tai puretaan erillisiksi tuotteiksi.
- Jos olet epävarma, voit aina kysyä meiltä apua!
Veloitamme ylimääräisten tuotteiden käsittelystä ⚠️
Jos tuot liikaa tuotteita myyntiin, veloitamme niiden käsittelystä hinnastomme mukaisen hinnan. Vähennämme tällöin myyntituotoistasi ylimääräisen myyntipaketin hinnan ja lisäksi käsittelymaksun 0,50€ / tuote. Ylimääräinen veloitus peritään myös myyntiin sopimattomista tuotteista, jotka karsimme myynnistä.
Emme hinnoittele myyntiin suurta määrää ylimääräisiä tuotteita. Myymälöidemme tuotemäärät on laskettu tarkkaan tilan ja työaikamme mukaan.4. PESE, HUOLLA JA SILITÄ
Tämä on tärkein vaihe! Kaupaksi menevät parhaiten puhtaat, sileät ja tuoksuttomat vaatteet. Huoltamalla tuotteen ennen myyntiä vaikutat suoraan sen myyntihintaan.
- Pese kaikki vaatteet hajusteettomalla pesuaineella.
- Silitä kaikki ryppyiset vaatteet. Ryppyiset vaatteet eivät mene kaupaksi.
- Napita vaatteet.
- Poista nypyt ja nukat.
- Poista eläinten karvat.
- Pyyhi tai pese myös kengät, lelut ja muut tarvikkeet puhtaaksi.
- Pitkään säilytetyt vaatteet tulee pestä tai tuulettaa ennen myyntiin tuomista.
5. PAKKAA SIISTISTI KASSIIN TAI PAHVILAATIKKOON
- Pakkaa tavarat siististi kassiin tai pahvilaatikkoon.
- Älä pakkaa tavaroita muovilaatikkoon.
- Pakkaa vaatteet väljästi viikattuna.
- Tarkista, että vaatteet ovat kuivuneet kunnolla pesun jälkeen ennen niiden pakkaamista.
- Nimikoi kaikki kassit.
- Jos tuot tavaraa yhdistelmäjaksolle lasten ja aikuisten puolelle, pakkaa erikseen lasten ja aikuisten tuotteet.
- Ethän pakkaa tuotteita erikseen muovipusseihin tai minigrip-pusseihin myyntikassin sisään. Meille kertyy näistä suuret määrät turhaa muovijätettä.
- Saat kassisi takaisin myyntijakson päättyessä.
6. TOIMITA TAVARAT MEILLE 5-7 PÄIVÄÄ ENNEN JAKSON ALKUA
- Saat meiltä sähköpostilla ohjeet tavaroiden toimittamiseen hyvissä ajoin ennen myyntijaksosi alkua. Näistä ohjeista löydät viimeisen toimituspäivän tavaroille.
- Voit tuoda tavarat meille 5-7 päivää ennen jaksosi alkua.
- On tärkeää, että toimitat myytävät tavarat meille ajoissa, jotta ehdimme hinnoitella ne ennen jaksosi alkua.
- Ethän toimita tavaroita meille etuajassa. Meillä on hyvin rajalliset säilytystilat, joten emme voi varastoida myytäviä tavaroita pidempään.
- Ilmoita meille, jos et jostain syystä ehdi tuoda tavaroita ajoissa tai haluat tuoda ne etuajassa.
Katso myymälöiden aukioloajat
Kauppakeskus Hertsi
Herttoniemi, Helsinki
Linnanrakentajantie 2
00880 Helsinki
1. kerros (Prisma-taso)
puh. 040 197 1800
Arkisin 10-20
Lauantaisin 10-18
Sunnuntaisin 12-18
Kauppakeskus Myyrmanni
Myyrmäki, Vantaa
Iskoskuja 3
01600 Vantaa
2. kerros
puh. 040 840 5577
Arkisin 10-20
Lauantaisin 10-18
Sunnuntaisin 12-18
Kauppakeskus Ainoa
Tapiola, Espoo
Länsituuli 5
02100 Espoo
1. kerros
puh. 040 676 2274
Arkisin 10-20
Lauantaisin 10-19
Sunnuntaisin 12-18
7. KIRJAUDU KIRPPARIKALLEEN – MUISTA LISÄTÄ TILINUMERO
- Olet saanut tunnukset Kirpparikalleen sähköpostilla ja tekstiviestinä tehtyäsi varauksen.
- Kirpparikallesta näet varauksesi tiedot ja voit seurata myynnin edistymistä reaaliajassa.
- Kirpparikallesta näet myyntiin hinnoitellut tuotteet ja myynnistä karsitut tuotteet.
- Sinun ei tarvitse itse luoda tuotteita Kirpparikallessa.
- Muista lisätä omiin tietoihisi tilinumero. Huom. Tilinumeroa ei voi lisätä KirppariKallen mobiilisovelluksessa.
Kirjaudu Kirpparikalleen
Oletko käyttänyt Kirpparikallea aiemmin toisella kirpputorilla?
Jos sinulla on ennestään tunnus Kirpparikalleen jollekin toiselle kirpputorille, voit liittää sen Kidian Kirpparikalleen. Klikkaa alta myymälän linkkiä, johon haluat liittää oman tunnuksen.
Lataa Kirpparikallen sovellus puhelimeesi
Kidian KirppariKalle on käytössäsi myös maksuttomalla mobiilisovelluksella. Voit seurata myyntiäsi entistä helpommin missä ja milloin tahansa. Lataa sovellus puhelimeesi klikkaamalla alla olevaa oman puhelinmallisi kuvaketta ja kirjaudu sisään.


Tunnukset hukassa tai ongelmia kirjautumisen kanssa?
Voit tilata itse uuden salasanan kirjatumissivulta, jos olet unohtanut salasanasi.
Ota meihin yhteyttä, jos sinulla on mitä tahansa ongelmia kirjautumisen kanssa – autamme mielellämme!
8. ME HOIDAMME LOPUT!
Nyt olet tehnyt oman osuutesi ja me hoidamme kaiken tästä eteenpäin!
- Myyntiaikasi alkaa, kun olemme hinnoitelleet tuotteesi ja laittaneet ne esille.
- Tavarasi saattavat olla myynnissä jo pari päivää ennen virallista aloituspäivää. Tämä ei vaikuta myyntijaksosi päättymispäivään.
- Tavarasi ovat meillä myynnissä vähintään 14 päivän ajan.
- Myyntijakson kolmen viimeisen päivän ajaksi alennamme automaattisesti hintoja ja siirrämme tuotteita alerekille.
Mitä tapahtuu jakson päättyessä?
- Myyntijakson päättyessä keräämme kaikki myymättä jääneet tuotteet pois myymälästämme.
- Voit valita haluatko myymättä jääneet tuotteet takaisin vai haluatko lahjoittaa ne jatkokierrätyspalvelumme kautta hyväntekeväisyyteen.
- Jos haluat noutaa myymättä jääneet tuotteet takaisin, odota ilmoitusta jakson päättymisestä. Myynnissä olevia tavaroita ei voi noutaa ennen kuin keräilymme on valmis.
- Kun olet saanut ilmoituksen jakson päättymisestä, sinun tulee noutaa tavarat viestissä merkittyyn päivään mennessä.
- Maksamme sinulle tilityksen sen jälkeen, kun olet noutanut tavarat.
- Noutamattomat tavarat siirtyvät Kidian omistukseen ja toimitamme ne jatkokierrätykseen.
- Noutamattomia tavaroita ei ole mahdollista saada takaisin enää sen jälkeen, kun ne on toimitettu jatkokierrätykseen.
Näin tilitämme myyntituottosi
- Myyntijaksosi tilitys maksetaan sinulle Kirpparikalleen ilmoittamallesi pankkitilille, kun olet noutanut myymättä jääneet tai kun myymättä jääneet tavarat on jatkokierrätetty.
- Maksamme tilityksiä 2-3 kertaa viikossa, joten tilityksen pitäisi näkyä tililläsi 1-3 arkipäivän kuluessa.
- Löydät tilitysraporttisi tilityksestä kirjautumalla Kirpparikalleen (ei mobiilisovelluksella)
- Valitse vasemman laidan valikosta Myynnin seuranta
- Klikkaa linkkiä Näytä tilitykset
- Valitse tilitys ja klikkaa Näytä
Myyntipalvelumme hinta muodostuu näin
- Maksat varauksen yhteydessä käsittelymaksun
- Myyntijakson päättyessä tuotostasi vähennetään ensin provisio 50%
- Tämän jälkeen omasta osuudestasi vähennetään tuotekohtainen käsittelymaksu 0,50€ / myyntiin hinnoiteltu tuote
- Loppuosa tilitetään pankkitilillesi
Näin luet tilitysraporttia
- Myynti yhteensä kertoo myyntijaksosi bruttotuoton ilman palvelumaksuja
- Provision määrä on 50% myyntituotostasi
- Vuokria vähennetty myynnistä -kohdasta näet vähennetyn käsittelymaksun määrän ja selitteen
- Tuotto yhteensä -kohdasta näet pankkitilillesi tilitettävän summan
- Huomaathan, että myyntituotostasi vähennetään ensin provisio ja maksan käsittelymaksun jäljelle jäävästä omasta osuudestasi.
- Näet Kirpparikallesta myös listan myydyistä tuotteista.
- Valikon kohdasta Tuotteiden hinnoittelu pääset katsomaan kaikkia hinnoiteltuja tuotteita ja näet myös myymättä jääneet tuotteet sekä mahdolliset myynnistä karsitut tuotteet.
TARVITSETKO APUA?
Voit ottaa meihin yhteyttä, jos sinulla on mitä tahansa kysyttävää tai jos sinulla on tarve tehdä muutoksia varaukseesi.
Saat meihin yhteyden sähköpostitse ja puhelimitse.
📞 Kidia Hertsi – 0401971800
📞 Kidia Myyrmanni – 0408405577
📞 Kidia Ainoa – 0406762274